Laktoseintoleranse

Laktoseintoleranse må ikke blandes med melkeallergi, siden dette er to ulike typer fenomen. Laktoseintoleranse innebærer at kroppen ikke klarer å bryte ned melkesukkeret (laktosen) på grunn av en enzymbrist i tarmen. Laktoseintoleranse er altså ingen allergisk reaksjon, men en reaksjon knyttet til nettopp tarmen. Det er en svært vanlig årsak til at mange ikke tåler melk.

melk, laktoseintoleranse

Symptomer


Dersom du har laktoseintoleranse har du problemer med å fordøye laktosen. Bakteriene gjør at sukkeret gjærer, og det dannes gasser i tarmen. Dette gjør at mange får vondt i magen og får diaré når de drikker melk. Dette er ubehagelige symptomer, men de er ikke farlige.


Hvem får laktoseintoleranse


De fleste afrikanere, sydamerikanere og asiater mangler enzymet laktose, og tåler derfor ikke store mengder laktoseholdig mat. I Finland regner man med at 15% av befolkningen har laktoseintoleranse, mens i Norge har mellom 2 og 8% har det.


Behandling


For personer som ikke tåler laktose er det viktig å ikke få for mye melkesukker i kosten. Ved laktoseintoleranse brukes da laktosefri eller laktoseredusert kost. Dette er kostformer som ligner melkefri kost, men som skiller seg fra denne på vesentlige punkter. Blant annet kan vellagrede hvite oster og enzymbehandlet kumelk brukes. Det er sjelden nødvendig å ha en helt laktosefri kost da de fleste kan spalte noe laktose i tarmen. Man bør forsøke seg fra og finne sitt eget toleransenivå.


Alternativ 1: laktosefri kost


Ved akutte symptomer som skyldes reaksjon på laktose, kan det anbefales å starte med en helt laktosefri kost. Når symptomene forsvinner kan laktoseinnholdet i kosten økes gradvis for å finne ut hvor mye laktose man tåler. Barn med laktoseintoleranse vil gjerne oppleve en nesten umiddelbar forbedring av symptomene når laktoseinnholdet reduseres. For voksne kan det ta litt lengre tid.

Laktosefri kost innebærer at alle typer melk og melkeprodukter må unngås, som f. eks melk, yoghurt, smør, fløte, iskrem, margarin, farsemat, bakverk, sauser, supper, desserter, brune oster, prim etc. Faste, hvite smøreoster kan derimot inkluderes i et laktosefritt kosthold. Det finnes erstatninger for mange av disse matvarene slik at du fortsatt kan lage tilnærmet normalt kosthold. Prøv å søk på ønskede oppskrifter i vår søkemotor!


Alternativ 2: laktoseredusert kost


Det har vist seg at mange tåler opptil 10g laktose pr dag dersom den fordeles på flere måltider. 10g laktose tilsvarer ca 2dl søtmelk eller 3.5dl vanlig fruktyoghurt.

 

Se her en liste over matvarer personer med laktoseintoleranse kan spise/drikke.

Se her for informasjon om Keru Tab, til hjelp for laktoseintolerante.

laktoseintoleranse, melkesukker intoleranse
Allergikokken AS. Hilde Brenne Rugås, Øvre Stokkavei 19, 4023 Stavanger. Tlf 926 66 486 hilde.rugaas@gmail.com