Baking med glutenfritt mel


  • tilsett Fiberhusk eller Pofiber i melet, dette gir saftig bakverk. Skal svelle noen minutter i vann før det deretter tilsettes deigen
  • blir brødet tørt har du brukt for mye mel eller for lav temperatur i ovnen
  • ved kompakt brød har deigen stått for kort tid til heving, evnt feil temp på gjæren
  • rett temp. er viktig, 37C for ferskgjær, 45-50C for tørrgjær. Bruk termometer
  • spray inn litt vann i ovnen for å øke luftfuktigheten
  • legg et håndkle over ovnsventilen så luftfuktigheten forblir inne i ovnen
  • ha melposen i en plastpose slik at ikke fuktigheten i melet fordamper bort
  • vei melet ved baking. 1 dl mel skal være 60 g
  • elt deigen lenge i kjøkkenmaskin, gjerne 15-20 minutter
  • hev deigen lenger enn du ville gjort med vanlig mel
  • bruk mel på hender og bakebord når du arbeider med deigen
  • tilsett litt sukker i deigen for hevingens skyld
  • ha i litt ekstra olje og evnt. egg i brødet for bedre holdbarhet og konsistens
  • tilsett 1/2 dl rismel pr brød i deigen for saftigere bakverk
  • alle ingredienser skal være romtempererte
  • deigen skal være så løs at du kan helle den opp i brødform, muffindform el.l
  • pizzadeig/sconesdeig helles på stekeplaten, bruk slikkepott med formfett som hjelpemiddel
  • ta brødet ut av formen de siste 10 min av steketiden, og sett tilbake i ovnen
  • ikke skjær i brødet før det er helt avkjølt
  • la brødet kjølne på rist
  • legg et håndkle over dersom du ønsker myk skorpe, uten håndkle dersom du ønsker hard skorpe
  • skjær opp brødet i skiver og frys ded. Ta opp det du trenger til hvert måltid. Tines raskt i brødrister.
  • glutenfritt brød passer godt å lage i brødbakemaskin

Sauser/Supper

  • en må bruke litt mer væske enn det står anvist i oppskriften når en bruker glutenfritt mel
  • maismel, rismel, potetmel, boghvetemel eller arrowroot kan brukes til jevning av sauser/supper
Allergikokken AS. Hilde Brenne Rugås, Øvre Stokkavei 19, 4023 Stavanger. Tlf 926 66 486 hilde.rugaas@gmail.com